Šestý a sedmý závodní podnik 10. ročníku ČSautoslalomu hostil krásný areál Driving Academy na Slovakia Ringu. Po několika mokrých víkendech nám tentokrát dokonale přálo počasí, když nad tratí po celou dobu svítilo sluníčko a panovaly vysoké letní teploty. Celý víkend se nesl v duchu parádního závodění na pěkné a ryché trati, viděli jsme spoustu krásných aut a výborných výkonů. Sobotní Challenge byl pak ta správná reklama na autoslalom a vyrovnané závodění. Pojďme se nyní podívat, jak celý víkend probíhal a dopadl v jednotlivých třídách.
Třída S1 – Série do 1600 ccm
Základní část závodu zvládl z 11 jezdců nejlépe Martin Magát s Hondou CRX. V závěrečném challenge rozstřelu však shodil kužel, který ho i přes nejrychlejší čas odsunul na druhou pozici. První místo tak vybojoval Tomáš Penčík s Citroënem Saxo. Ten se po celý den vyvaroval chybám a využil Magátovi chyby k zisku druhého sezónního vítěství a to opět v Challenge formátu. Na třetím místě se pohybovalo další Saxo, tentokrát v rukou Zdeňka Gergela.
Nedělní podnik absolvovalo 12 jezdců a tentokrát již dokázal zvítězit Martin Magát s náskokem 2,6 vteřiny. Magát každou jízdou zrychloval, nechyboval a upevnil si tak náskok v čele šampionátu. Na druhou pozici si v neděli polepšil Zdeněk Gergel, který sice Magátovi nestíhal, ale náskok na druhém místě místě si dokázal udržet od rána až do samotného závěru. Bronzovou příčku i přes dvě penalizace získal Vojtěch Grmolec s Renaultem Twingo, čímž si zajistil druhé podium v sezóně a aktuálně také druhou příčku v šampionátu.
Třída S2 – Série do 2000 ccm
Druhá sériová třída v sobotu čítala 14 závodníků a dle očekávání jsme viděli souboj Hondy, Mazdy a Renaultu. Průběžně vedoucí jezdec šampionátu Branislav Goga s Hondou S2000 sice po základní části držel druhé místo, ale rozhodující rozstřel zvládl ze tří jezdců nejlépe a dokázal zvítězit o tři desetiny před další S2000, kterou pilotoval Matúš Pavlík. Ten byl sice o chlup rychlejší během úvodních jízd, ale v rozhodující moment nedokázal urvat rychlejší čas a zareagovat na zrychlení Gogy. Opodál stál po celý den Michal Novák s Mazdou MX5, který dokázal vybojovat kýžený postup do Challenge, kde obsadil třetí pozici a získal další podiové umístění do sbírky.
Nedělní podnik absolvovalo 11 jezdců, kterým diktoval tempo Branislav Goga. Jeho sobotní blízký soupeř Pavlík tentokrát závod vynechal a Gogovi se tak uvolnilo místo k jasnému vítězství se čtyř vteřinovým náskokem, který si vybudoval již po dvou odjetých jízdách. Již sedmé podium ze sedmi závodů si připsal Michal Novák a vylepšil tak sobotní třetí příčku. Po druhém místě v neděli drží také druhé místo v šampionátu o deset bodů za Gogou. Za nimi jsme mohli vidět těsný souboj o bronz, který gradoval ve třetí jízdě. V ní však nakonec všichni účastníci souboje chybovali a třetí příčku tak udržel loňský šampion S2 Patrik Sokolík s Renaultem Clio RS, který zároveň drží i třetí příčku v hodnocení šampionátu.
Třída S3 – Série nad 2000 ccm
Startovní pole S3 v sobotu tvořilo 10 jezdců a stejně jako v Mýtě i zde určovalo rychlost špičky červené Porsche GT4RS z dílny Stoketh Racingu. Lepší rychlost ze dvou týmových jezdců ukázal mistr volantu Dávid Nemček a zvítězil s náskokem necelé vteřiny před jeho dablérem Jánem Poláčkem. Zbytku pole mimo Porsche vévodil vedoucí jezdec šampionátu Filip Melicher s Hondou Civic Type-R a připsal si cenné třetí místo.
Nedělní podnik absolvovalo 9 jezdců, mezi kterými sice chybělo duo Nemček a Poláček, ale objevilo se zde další Porsche, tentokrát v rukou rumunského jezdce Traiana Moldovana. Parádní výkon však podal Filip Melicher, který zajel tři velmi rychlé jízdy bez jediné chyby, potřetí v sezóně zvítězil a získal skalp v podání poražené GT4RS. To dovedl do cíle již jednou zmíněný Moldovan na druhé pozici se ztrátou jedné vteřiny. Další tři vteřiny zpět pak závod dokončil Michal Izakovič s Renaultem Megane RS a uhájil bronz o osm destin před Erikem Gardošem, který se prokousával polem dopředu po nepovedené úvodní jízdě.
Třída SP1 – Sport do 1400 ccm
Do sobotního klání naskočilo 10 jezdců a nejen sobota, ale celý víkend se nesl v hesle “Honda Power”, když první tři pozice po oba dny zaujaly právě tři různé Hondy Civic. Jasný postup do Challenge z prvního místa si zajistil Miroslav Homola za tým Race For Fun a v rozhodující moment dokázal první příčku udržet a to dokonce s náskokem téměř jedné vteřiny na jízdu. Souboj o druhou příčku vygradoval v Challenge, když se oba jezdci bojující o stříbro dokázali vybičovat k osobnímu maximu. Druhou pozici získal Ľuboš Jenis o pouhých 68 tisícín před třetím Peterem Ganoczym.
Nedělní podnik absolvovalo dokonce 13 jezdců a opět jsme byli svědky těsného souboje. První čtveřice jezdců se vešla do rozdílu pouhé 1,4 vteřiny a první dvojice dokonce do 0,2 vteřiny. Přestože se nám snížily rozdíly, tak se nám dokonale zopakovalo sobotní pořadí. I přes velký tlak zvládl obhájit vítězství Miroslav Homola, druhý skončil díky výborné třetí jízdě Ľuboš Jenis, třetí příčku obsadil Peter Ganoczy a již čtvrtou bramboru v řadě si odvezl Ján Dúbrava.
Třída SP2 – Sport do 1600 ccm
Osmička závodníků nastoupila v SP2, třídě plné Citroënů, Hond a jednoho Suzuki. Dle očekávání i zde pokračoval těsný souboj o titul šampiona mezi Gergelem a Holubčíkem. V sobotu měl jasně navrch Zdenko Gergel se Saxem VTS, pohodlně postoupil do Challenge, kde si první místo také pojistil čistou a klidnou jízdou. Holubčík tentokrát držel po základní části “až” třetí místo, ale v poslední jízdě dokázal vylepšit svůj čas o více než vteřinu a skončil tři desetiny za Gergelem. Druhé místo v Challenge tak nedokázal udržet Ivan Valovič s Hondou Civic, který silně tlačil na pilu až přestřelil a po chybě tak klesl na třetí místo.
V neděli se souboj o první příčku lehce vyrovnal, ale rychlejší tempo přeci jen ukázal Zdenko Gergel a zajistil si již po dvou jízdách druhé vítězství, v celé sezóně dokonce již páté. Devět desetin za ním skončil Peter Holubčík a propadl se za Gergela v hodnocení šampionátu, aktuálně s pěti bodovou ztrátou. Těsné kláni o třetí místo svedla až pětice jezdců a výhodu na svoji stranu dokázal strhnout v poslední výborné jízdě Daniel Lupač s Citroënem Saxo, čímž získal druhé podium v sezóně a dokázal udělat důležitý krok pro udržení se v souboji o celoroční titul.
Třída SP3 – Sport do 2000 ccm
Nejobsazenější třídu víkendu v sobotu tvořilo 14 jezdců a v neděli dokonce 19. Z prvního místa do Challenge nastupoval Jakub Škopek s Toyotou GT86, ale později doplatil na specifický závodní formát. V rozhodující moment totiž navštívil kačírek, jízdu nedokončil a musel se spokojit se třetím místem. Na první místo se tak katapultoval jeho bratr Martin Škopek startující také s GT86, pro kterého to byl opačný a tedy šťastný příběh. Druhou příčku obsadil Martin Hlavna, který letos neustále prokazuje svoji rychlost a již stabilně se zapojil do souboje o titul šampiona v této těžké třídě. Jeho dablér Richard Dzurech zůstal za branami challenge jen těsně o čtyři desetiny a bere tak čtvrté místo.
Nedělní závod byl ještě vyrovnanější, když se rovnou první pětice jezdců vlezla do dvou vteřin rozdílu na celkovém čase. Martin Škopek pro neděli nahradil GT86 jeho modrým Renaultem Clio RS a i přes kompletní změnu koncepce vozu i v neděli dokázal zvítězit s půl vteřinovým náskokem. Zbývající místa na podiu si prohodili borci ze soboty, takže druhý skončil Jakub Škopek a třetí příčku získal Martin Hlavna. Toto silné pole SP3 nabízí parádní závodění a můžeme se rozhodně těšit na pokračování bitvy o titul šampiona.
Třída SP4 – Sport nad 2000 ccm
Do obsahově neomezené sportovní třídy nastoupilo v obou dnech 14 závodníků bojující o další body a trofeje. Na Slovakia Ring přijížděl v pozici průběžně vedoucího jezdce Jakub Procházka s Hondou Civic Type-R a přestože startoval na Ringu poprvé, tak dokázal svoji formu náležitě potvrdit. Hned od ranních jízd zaujal první pozici, kterou už po celý den nepustil, čímž získal již šesté vítězství v řadě. Návrat na závodní tratě zaznamenal loňský šampion SP4 Martin Bátora s Mitsubishi Lancer. I po dlouhé pauze předvedl svůj um, postupně každou jízdou navíc zrychloval a v Challenge nestačil na Procházku o devět desetin. Třetím jezdcem na podiu se stal Martin Prokop s Hyundaiem i30N, který vybojoval postup do Challenge a třetí místo v závodě o pět desetin, čímž získal jeho první podium v ČSautoslalomu.
Startovní pole v rámci SP4 v neděli doplnilo Porsche GT4RS, které si mimo stabilní dvojici Nemček a Poláček mohl také vyzkoušet juniorský závodník Jakub Procházka, který ukázal, že má pořádný talent a skvělou adaptaci na různá auta. Přestože je to auto s naprosto jinou koncepcí a chováním, tak hned od ranních jízd dokázal jezdce z týmu Stoketh Racing prohánět. Jezdci startující s Porsche si nakonec kompletně rozebrali podiové umístění v pořadí Dávid Nemček, Jakub Procházka a Ján Poláček. Nejrychlejším ze zbytku pole pak byl čtvrtý Peter Nemčič s Hondou Civic Type-R.
R1 – Racing do 1600 ccm
První z Racing tříd obohatilo 14 jezdců a největší rychlost ukázal Dušan Šurýn s Peugeotem 106, když pohodlně zvítězil v základní části závodu i v Challenge formátu. Ze druhého místa postupoval Martin Hrivnák a stejnou pozici si také udržel po rozhodující jízdě, když jezdec před ním chyboval a Hrivnák tak mohl dovézt v poklidu svoji Hondu CRX do cíle. Tím jezdcem který chyboval byl Jakub Lavický s Fiatem 126, který se pokusil v Challenge zatlačit a potrápit první dvojici, nicméně lehce přestřelil a zůstal tak na třetí příčce i po Challenge.
Nedělní klání absolvovalo 10 jezdců a svoje první místo zopakoval Dušan Šurýn, přičemž náskok dvou vteřin vybudoval zejména v poslední famozní jízdě, která patřila dokonce mezi absolutně nejrychlejší jízdy celé neděle. Výborné tempo v neděli předvedl také Matúš Urík s další 106 a poskočil tak z jeho sobotní čtvrté příčky na místo druhé. O pouhou jednu desetinu za ním pak dokončil Jakub Lavický, pro kterého to byl již třetí bronz v řadě a stále tak může pomýšlet i na absolutní podium v šampionátu.
R2 – Racing nad 1600 ccm
Obsahově neomezené speciály řidilo 9 jezdců po oba dny a startovní pole v sobotu zpestřil pravděpodobně nejrychlejší jezdec celé Evropy, rakouský jezdec Patrick Mayer s VW Golf. Přestože sám Mayer nebyl se svým výkonem úplně spokojen, tak i přesto dokázal zvítězit nejen ve třídě R2, ale také v absolutní klasifikaci závodu. Druhé místo obsadil Ľuboš Čelin s BMW 130XD, který i přes penalizaci za kužel v rozhodující jízdě dokázal stříbro uhájit o jednu vteřinu před třetím Miroslavem Tichým s Nissanem 100NX.
V nedělním závodě uvolnil pozice Patrick Mayer a čekalo se tak, kdo zaujme první místo po něm. Dokonale toho využil v sobotu druhý Ľuboš Čelin, který v neděli zvítězil o 3,5 vteřiny. Pokračující souboj mezi Tichým a Barancem v neděli lépe zvládl druhý jmenovaný, Martin Baranec s Hondou S2000, který dokončil o šest desetin před Tichým a připsal si nejlepší výsledek v dosavadním průběhu sezóny. Další třetí místo tak získal Miroslav Tichý a na stejné příčce se drží i v hodnocení šampionátu. Průběžně vedoucí jezdec Dominik Huráb tentokrát odešel bez podia s jedním pátým a jedním čtvrtým místem.
SC – Supercars
Pět závodníků a naprosto rozdílných vozidel se utkalo v Supercars třídě. Po základní části vedl Tihamér Balogh se speciálem Predator ZX10. Ten však do Challenge nenastoupil a víceméně tak daroval vítězství Robertu Pástorovi s Fiatem 126 Proto. Druhé místo pak získal rakouský závodník Ronald Altrichter s Teslou a třetí skončil po absenci v Challenge Tihamér Balogh.
Nedělní podnik absolvoval v SC pouze Robert Pástor a logicky se tak stal také vítězem. Kromě toho si však připsal i velmi pěkné čtvrté místo absolutní klasifikace a po vynechání úvodních dvou víkendů se tak prokousává pořadím šampionátu.
Ženy
Ve startovním poli jsme viděli také 8 žen soupeřící o kýžený titul šampionky. V sobotu všem vypálila rybník Ľubka Lelkes s Yarisem GR, která ve svém prvním závodě sezóny přesvědčivě zvítězila. Druhou příčku získala Sylvia Baranková s Alfou Romeo MiTo a těsný souboj o třetí místo nejlépe zvládla Sindy Mládeková s Citroënem Saxo.
V nedělním závodě vylepšila své umístění Sylvia Baranková a po druhém místě v sobotu si připsala nedělní vítězství a vyjímá se na čele průběžného pořadí s náskokem 18 bodů. Druhé podium v sezóně získala mladá závodnice Nikola Morávková se Škodou Fabia a stejně jako v sobotu tak i v neděli třetí skončila Sindy Mládeková.
Junioři
Početná juniorská třída se 13 jezdci nabídla po oba dny naprosto totožné pořadí na prvních třech místech. Poměrně suveréně se ze dvou vítězství radoval Jakub Procházka, druhý skončil Dominik Huráb s Yarisem GR a třetí příčku získal David Migdal s Citroënem C2 VTS. Stejné pořadí pak platí i pro hodnocení šampionátu, kdy první dvojice je už znatelně uskočená a svede ještě svůj boj o titul šampiona. Za nimi je pak velká skupina jezdců soupeřící o třetí místo v šampionátu v čele s Migdalem a pronásledovateli Krausem, Kepeňem a Rulcem.
Masters
Třída Masters pro jezdce nad 55 let hodnocená na základě konzistence přináší každý jeden závod velmi rozdílné výsledky o čemž svědčí fakt, že jsme poznali již šest různých vítězů v sedmi závodech. Nejlepší konzistenci v sobotu předvedl rakouský jezdec Friedrich Dolezal s Citroënem Saxo, druhý skončil také rakouský jezdec Ronald Altrichter s Teslou a třetí místo obsadil Robert Pástor.
Nedělním vítezem se stal Vlado Okáli s Renaultem Clio, který dokázal zajet tři jízdy ve třech desetinách. Druhý skončil Zdeněk Gergel s Citroënem Saxo a třetí Robert Galovič St. s Toyotou GT86.
Slovakia Ring je tak za námi a pomalu ale jistě směřujeme do závěrečné části šampionátu se sedmi odjetými závody z celkových jedenácti. Nyní nás čeká menší pauza a na tratě se vrátíme o víkendu 12. – 13. 08. 2023 na nejoblíbenější lokalitě kalendáře, na kopci u Násedlovic. Přejeme vám příjemné léto a brzy naviděnou.