Vysoké Mýto poprvé hostilo šampionát ČSautoslalomu a premiéra dopadla více než na jedničku. Po oba dny se na tratích představilo téměř 130 jezdců a areál dostál svého povědomí, když zdejší krásné tratě nabídly parádní souboje. Sobotní závod byl navíc poznačený deštěm, který přišel přesně mezi druhou a třetí jízdou, takže o pořadí sobotního podniku rozhodovaly již první dvě jízdy. Neděle se pak nesla v duchu kompletně suché trati a stabilních podmínek, takže ve druhém závodě víkendu se již bojovalo napříč všemi třemi jízdami. Pojďme se nyní podívat, jak to po oba dny probíhalo a dopadlo.
Třída S1 – Série do 1600 ccm
V parádně obsazené třídě S1 s 22 jezdci triumfoval Martin Magát za tým 1#BCSRT a s vozem Honda CRX, zaznamenávající celkový čas 3:48.561. Na druhém místě skončil David Šintál s Citroënem C2 VTS a s odstupem necelých desíti sekund za vítězem. Třetí příčku obsadil mladý junior Jan Ušela s totožným vozidlem závodící za MK Racing a s časovou ztrátou dalších čtyř vteřin za Šintálem.
I nedělní závod měl v této třídě skvělou účast a vítězství i ve druhém závodě zopakoval Martin Magát dalším skvělým a bezchybým výkonem, čímž si připsal již třetí vítězství v řadě a posunul se do čela pořadí šampionátu. Na druhé místo se po sobotě posunul Jan Ušela a přidal tak další výborný výsledek v náročné třídě. Třetí pozici v neděli obsadil Vojta Grmolec ve voze Renault Twingo, s odstupem 7,606 sekund za vítězem.
Třída S2 – Série do 2000 ccm
S2 čítaly v sobotu 9 jezdců, ze kterých byl po celý den nejrychlejší pozdější vítěz Branislav Goga za tým 1#BCSRT řídící Hondu S2000 a přidal tak druhé vítězství pro jeho tým po Magátovi. Na druhém místě dojel Matúš Pavlík, rovněž v Hondě S2000, s minimální ztrátou 1,4 sekundy na Gogu. Třetí pozici vybojoval Michal Novák s Mazdou MX-5 NC a už s větším odstupem osmi sekund od vedoucího jezdce.
Do druhého závodu víkendu se S2 rozrostly o jednoho jezdce na celkový počet 10 závodníků. Nedělní trať sedla o trochu více Matúši Pavlíkovi, který se již dopoledne dokázal dostat na lepší časy, zvítězil s náskokem tří vteřin a oplatil tak sobotní pořážku Gogovi. Ten tedy bral po sobotním vítězství druhou pozici, kterou si však udržel náskok v čele šampionátu. Třetí místo si stejně jako v sobotu vyjel Michal Novák, tentokrát již s menším odstupem pěti sekund za prvním místem.
Třída S3 – Série nad 2000 ccm
Do S3 nastoupilo v sobotu osm jezdců, ze kterých sedm závod dokončilo. Zaznamenali jsme tak zde jediné odstoupení ze všech soutěžních tříd. První místo si skvělým výkonem zajistil Ján Poláček v nádherném voze Porsche GT4RS, s parádním časem 3:31.246, který mu vynesl také třetí místo v absolutní klasifikaci. V ostře sledovaném souboji se před ním musel sklonit jeho dablér a rychlík Dávid Nemček za tým JLM Racing, který Poláčkovi tentokrát nestíhal a skončil za ním se ztrátou 4,3 sekundy. Ze zbytku pole mimo Porsche byl nejrychlejší favorizovaný jezdec třídy, Filip Melicher, zastupující již několikrát zmíněný tým 1#BCSRT a závodící v Hondě Civic Type R.
Nedělní podnik přinesl do třídy 11 závodníků a zopakoval se stejný scénář jako v S2. Promíchali se nám totiž jezdci na prvních dvou pozicích, zatímco třetí příčka zůstala nezměněna. Dávid Nemček se po sobotním grilování pořádně vzchopil, diktoval tempo celému startovnímu poli a zvítězil nejen ve třídě, ale také v absolutní klasifikaci. Druhou příčku zaznamenal sobotní vítěz Ján Poláček a další bronzovou příčku si odvezl Filip Melicher, aktuálně vedoucí jezdec šampionátu.
Třída SP1 – Sport do 1400 ccm
Velmi zajímavý souboj o titul šampiona letos nabízí SP1. Sobotní prvenství si odnesl Ľuboš Jenis za tým Race For Fun, pilotující Hondu Civic, který dokázal rozhodnout o své výhře ve druhé jízdě dne. Na druhém místě tentokrát skončil Miroslav Homola se stejnou kombinací týmu a auta a s odstupem 1,7 sekundy za Jenisem. Na třetím místě dokončil Radek Červík se Škodou 105l a opravdu s minimální ztrátou pouhé jedné setiny za druhým Homolou.
Nedělní SP1 nabídly souboj 12 jezdců. Tentokrát bylo o vítězi ještě více jasno než-li v sobotu. Jenis totiž nedal nikomu šanci a zvítězil s impozantním náskokem sedmi sekund před zbytkem pole. Za ním však vrcholil další těsný souboj o zbývající místa na bedně, když druhého až čtvrtého dělilo pouhých šest desetin. Pořadí však nakonec zůstalo zachováno jako v sobotu, tzn. na druhém místě skončil Miroslav Homola a třetí místo obsadil Radek Červík. Na úvod zmíněný souboj o titul šampiona SP1 se tak po víkendu pořádně zamotal, když prvního Homolu a druhého Jenise dělí pouhý jeden bod.
Třída SP2 – Sport do 1600 ccm
Další souboje Citroënů a Hond nabídly SP2 čítající 12 jezdců. I zde letos vidíme krásný souboj o titul mezi Holubčíkem a Gergelem. Sobotní závod ovládl Peter Holubčík za tým JLM Racing ve svém voze Citroën Saxo VTS a v celkovém čase 3:44.180. Následoval ho Ivan Valovič za tým Race For Fun, usedající za volant Hondy Civic, který do cíle dojel s odstupem 1,5 sekundy od prvního místa. Třetí pozici obsadil Daniel Lupač s dalším Citroënem Saxo VTS reprezentující Matadors Race Team, pro kterého to bylo první podiové umístění sezóny.
Do neděle naskočilo 13 závodníků a po sobotní chybě a nepovedeném závodě si napravil chuť Zdenko Gergel se Saxem VTS. Neměl to však vůbec jednoduché, s Holubčíkem se přetahovali o desetinky a vítězství nakonec získal o pouhých 99 tisícin. Peter Holubčík tak po sobotní výhře bral tentokrát druhé místo a po Mýtě se posunul na první příčku šampionátu s minimálním náskokem jednoho bodu na Gergela. O jedno místo níže pak klesnul na třetí příčku Ivan Valovič, který ustrážil bronz o tři desetiny a je v letošním ročníku zatím 100% co se týče podiových umístění, i když na první vítězství stále čeká.
Třída SP3 – Sport do 2000 ccm
Ve třídě SP3 se zúčastnilo 12 jezdců a první místo si zaslouženě odnesl Dušan Škulavík s Mazdou MX5, který při svém prvním závodě v letošní sezóně dokázal zajet dvě bezchybné a stejně rychlé jízdy. Na druhém místě skončil Jakub Škopek s Toyotou GT86 s odstupem 2,1 sekundy od prvního místa. Třetí místo získal Igor Korček s další Mazdou MX-5, který si připsal první podiové umístění v ČSAS.
Nedělní závod již vynechal vítěz z předchozího dne a otevřel se tak volný prostor pro další jezdce. Toho dokonale využil Jakub Škopek a po druhém místě v sobotu si z neděle odvezl první vítězství v sezóně, čímž se zároveň posunul do čela hodnocení šampionátu. 1,6 sekundy za Jakubem skončil jeho bratr Martin Škopek střídající se na Toyotě GT86, který sice dokázal v poslední jízdě vyrovnat Jakubův nejrychlejší čas, ale v součtu to stačilo pouze na druhé místo. Úspěšný návrat se svým opraveným Renaultem Clio v Mýtě zaznamenal Pavel Paseka. V sobotu získal čtvrtou pozici, kterou v neděli dokonce vylepšil na pozici číslo tři a zkompletoval tak podium třídy SP3.
Třída SP4 – Sport nad 2000 ccm
Ve třídě SP4 se na start sobotního závodu postavilo 15 jezdců. Vítězství si odnesl Jakub Procházka v automobilu Honda Civic Type R s luxusním náskokem devíti vteřin. Za ním se však odehrál mnohem vyrovnanější souboj mezi Dokoupilem a Nemčičem, ze kterého nakonec vzešel lépe Aleš Dokoupil s Fordem Focus RS, který o svém stříbru rozhodl ve druhé jízdě. Třetí místo tedy zbylo na Petera Nemčiče za tým 1#BCSRT a s vozidlem Honda Civic Type R, s odstupem půl vteřiny za druhým Dokoupilem.
Ze 13 jezdců kteří se zúčastnili nedělního pokračování byl opět nejrycheljší junior Jakub Procházka, který získal již páté vítězství z pěti závodů a je jediným 100% jezdcem z celého startovního pole. O druhé místo probíhal i v neděli těsný souboj a tentokrát se ze stříbra radoval Peter Nemčič. Ten dokázal hned v úvodní jízdě zajet parádní čas, který mu zajistil stříbro o čtyři desetiny. Na třetí místo se prodral Peter Kahun se Seatem Ibiza, který postupně celý den zrychloval a zejména druhá a třetí jízda mu vynesla bronzovou příčku s dalším těsným náskokem před čtvrtým Dokoupilem.
R1 – Racing do 1600 ccm
V R1 se postavilo na start úctyhodných 24 jezdců, přičemž vítězem se stal Dominik Šurýn z týmu Motokáry Hodonín v závodním speciálu Peugeot 106 a v celkovém čase 3:28.176 si vyjel také druhé místo absolutně. Na druhém místě skončil jeho týmový kolega Dušan Šurýn, rovněž ve voze Peugeot 106, s odstupem necelých pěti sekund. Třetí příčku obsadil zkušený a rychlý Matúš Urík, do třetice s Peugeotem 106.
Nedělní závod přinesl stejné výsledky na prvních dvou místech v pořadí Dominik Šurýn a Dušan Šurýn. Pět sekund za nimi se však odehrávalo těsné klání o třetí příčku, na kterou si nakonec proklestil cestu Jakub Lavický s Fiatem 126 a zaznamenal jeho první bednu letošní sezóny v náročné třídě R1.
R2 – Racing nad 1600 ccm
V obsahově neomezené třídě R2 se na startu sešlo 16 jezdců. Vítězem se stal Martin Ušela z týmu MK Racing, který po několika letech vrátil na tratě jeho pěkný speciál Renault 5 a hned takto na úvod dokázal získat parádní a těsné vítězství, když se první trojice jezdců seřadila v pouhých šesti desetinách. Druhou příčku obsadil zkušený závodník v dalším netradičním speciálu Nissan 100NX s minimální ztrátou necelých dvou desetin na Ušelu. Třetí místo si vyjel Jan Cajthaml ve Fordu Focus ST, který za vítězem zaostal o zmíněných šest desetin.
Nedělní R2 čítaly 17 jezdců a ukázaly podobně vyrovnané souboje. Po nepovedeném sobotním představení se na výsluní vrátil nadějný junior Dominik Huráb s Yariem GR, který dokázal soupeřům uskočit o 1,8 sekundy. Hned trojice jezdců za ním se však seřadila v pouhých třech desetinách. Stříbro tentokrát získal sobotní vítěz Martin Ušela a bronz si odvezl Miroslav Tichý.
SC – Supercars
Ve třídě SC se po úvodních dvou absencích objevil loňský absolutní šampion a jeho sezónu začal náramně. Robert Pástor z týmu Race For Fun ve voze Fiat 126 Proto totiž zvítězil nejen ve třídě SC ale s časem 3:27.843 také v absolutní klasifikaci sobotního závodu. Druhé místo v Supercars obsadil Jakub Sytař se speciálem Sigma TN a za vítězem zaostal o necelých osm sekund. Třetí příčku vybojoval Jindřich Vít také se Sigmou TN.
Během nedělního podniku dokázal podat fantastický výkon Jakub Sytař, který s jeho Sigmou neustále závod od závodu zrychluje, což dokázal také třetím místem absolutního pořadí. “Až” druhý tak tentokrát dokončil Robert Pástor, který celý den tlačil pořádně na pilu až ve druhé jízdě lehce přestřelil a jízdu kvůli chybce nedokončil. Bronzovou příčku si odvezl Ondřej Hunčovský s jediným elektromobilem Tesla Model 3.
Ženy
Mezi všemi závodníky se v sobotu představilo také 7 jezdkyň, které se mimo své třídy utkaly také v ženské kategorii. Vítězkou se stala Lucie Drbalová v Suzuki Swift, druhé místo obsadila Silvia Baranková ve voze Alfa Romeo MiTo a třetí místo si vybojovala Nikola Morávková se Škodou Fabia.
Nedělní podnik čítal dokonce 9 závodnic a překvapení zaznamenala nová závodnice na tratích ČSAS, Andrea Dostálová s VW Polo. Ta ostatním ženám ujela doslova o parník a zvítězila s náskokem 19 sekund. Druhá tentokrát skončila Lucie Drbalová a třetí příčku získala Oľga Novotná s Hondou Civic.
Junioři
V juniorské třídě do 20 let se na start postavilo celkem 26 jezdců a pokračoval zde souboj o cenný titul juniorského šampiona. První místo v sobotu vybojoval Jakub Procházka v Hondě Civic Type R, na druhém místě skončil Dominik Huráb s Toyotou Yaris GR a třetí místo si vyjel Matěj Vopatřil v Opel Adam Cup.
Nedělní závod absolvovalo 21 juniorů a na prvních dvou místech se zopakovalo pořadí ze soboty. Vyhrál opět Jakub Procházka o sedm desetin před Dominikem Hurábem, přičemž stejné pořadí nyní platí i pro pořadí šampionátu, když oba jezdce dělí pouhé tři body. Skvělé třetí místo v neděli získal Martin Kraus jedoucí s o poznání pomalejším autem Škoda 105S, pro kterého je to první podium v rámci letošní sezóny.
Masters
Masters třída pro jezdce starší 55 let a hodnocená na základě konzistence tří jízd tentokrát nenabídla tolik vyrovnané klání, jelikož několik jezdců v sobotu i v neděli nedokončilo všechny jízdy a z hodnocení tak byli vyřazeni. V sobotu si připsal vítězství Jaroslav Ušela, druhý skončil Karel Zeiner a třetí Tibor Gloznek.
I v neděli pak zvítězil Jaroslav Ušela, na druhou příčku se posunul Tibor Gloznek a třetí nejlepší konzistenci předvedl Karel Ušela.
Vysoké Mýto je tedy za námi a šampionát je již téměř ve své polovině. Celkem nás letos čeká 11 závodů, přičemž 6. a 7. závod v pořadí se jede na Slovakia Ringu o víkendu 01. – 02. 07. 2023, kde se také koncem prázdnin uskuteční Mistrovství Evropy v autoslalomu. Takže brzy naviděnou na trati!